ناتو آماده همکاری با کره جنوبی بر سر موضوع اعزام سربازان کره شمالی برای جنگ در کنار روسیه در اوکراین است.

مارک روته، دبیر کل ناتو امروز دوشنبه در تماسی با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی گفت که ناتو آماده است تا با توجه به همکاری نظامی رو به رشد بین روسیه و کره شمالی، با کره جنوبی همکاری کند. 

روته با تکرار ادعای احتمال اعزام سربازان کره شمالی برای جنگ در کنار روسیه در اوکراین، گفت: این اقدام نشانه "تشدید قابل توجه" جنگ است.

این در حالی است که دبیرکل ناتو پیشتر گفته بود که ائتلاف نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به حضور پرسنل نظامی کره شمالی در کنار نیرو‌های روسیه در درگیری اوکراین را تایید کند.

در همین حال، یون ادعا کرد که روابط نظامی نزدیکتر بین مسکو و پیونگ یانگ «صلح در شبه جزیره کره و جهان را به خطر می‌اندازد.» وی گفت کره جنوبی هیئتی را به ناتو می‌فرستد تا اطلاعات را با این ائتلاف به اشتراک بگذارد و اقداماتی را برای تقویت همکاری امنیتی میان کره جنوبی، اوکراین و ناتو انجام دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند ماه قبل به کره شمالی سفر کرد و در آنجا او و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، توافق نامه‌ای را در مورد مشارکت راهبردی جامع بین کشور‌ها امضا کردند. بر اساس این سند، روسیه و کره شمالی توافق کردند که در صورت تجاوز به یکی از آنها، کمک فوری متقابل ارائه کنند. در صورت بروز چنین تهدیدی، طرفین در مورد اقداماتی برای هماهنگ کردن مواضع و اطمینان از همکاری برای از بین بردن آن توافق خواهند کرد.

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار